Nieuws

featured image
Energie

Robin Energie wordt overgenomen door WoonEnergie

Eind februari werd bekend gemaakt dat energieleverancier Robin Energie failliet is verklaard. Klanten van Robin Energie kregen tijdens de overgangsperiode wel gewoon stroom en gas, maar konden niet overstappen of opzeggen. Robin Energie wordt overgenomen door WoonEnergie

Deze week kwam het nieuws naar buiten dat WoonEnergie alle 25.000 klanten van Robin Energie zal overnemen. WoonEnergie is een dochteronderneming van energieleverancier Eneco. De klanten die door WoonEnergie worden overgenomen, ontvangen een persoonlijk bericht met de geldende leveringstarieven en meer informatie over de voorwaarden die van toepassing zullen zijn op de levering. Er zijn verder geen financiële details over de deal naar buiten gebracht.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) geeft aan dat klanten ervoor kunnen kiezen om klant te blijven bij WoonEnergie of kosteloos kunnen overstappen naar een andere energieleverancier. Klanten zullen dan rekening moeten houden met de normale opzegtermijn van 30 dagen.

Ben je een voormalig klant van Robin Energie en wil je graag overstappen naar een andere energieleverancier? Overstappen.nl helpt je graag met het het kiezen van een nieuwe energieleverancier. Klik op de link om energie te vergelijken.

Verder lezen 15 maart 2019
featured image
Energie

Veilig overstappen naar een andere energieleverancier

De afgelopen weken zijn er steeds meer negatieve berichten naar buiten gekomen over de telefonische verkoop van energiecontracten. Onlangs deelde het AD nog een voicemail waarop te horen is hoe verkopers van Essent grof schelden en zeggen dat klanten ‘keihard geplukt’ moeten worden. De verkopers dachten dat de verbinding al was verbroken, maar dit was niet het geval.

Niet alleen de onprofessionaliteit van de telefonische verkopers speelt een rol in de verkoop van energie. Ook het afsluiten van het energiecontract zelf wordt niet altijd op de juiste manier afgehandeld. Vorige week kwam in het televisieprogramma Kassa naar voren dat consumenten kunnen overstappen naar een andere energieleverancier zonder dat ze hiervan op de hoogte zijn. Je vraagt je misschien af hoe dit kan gebeuren. Overstappen.nl legt je uit hoe dit mogelijk is en op welke manier je dit kunt voorkomen.

Misleiding van consumenten

Stel je voor dat je wordt gebeld door een telefonische verkoper van energie. Hij doet je een aanbod waarbij je bij een andere energieleverancier veel goedkoper uit bent. Om dit aanbod te kunnen ontvangen krijg je tijdens het telefoongesprek meteen een mail of sms toegestuurd waarin je even snel op een knop moet drukken voor bevestiging. Er wordt echter niet verteld dat je met het drukken op deze knop toestemming geeft om overgezet te worden naar een andere energieleverancier.

Wanneer je als consument overstapt naar een andere energieleverancier dan heb je recht op 14 dagen bedenktijd. Het probleem is alleen dat je niet weet dat je toestemming hebt gegeven voor een nieuw energiecontract, waardoor je deze toestemming ook niet binnen de 14 dagen bedenktijd zal annuleren. Op deze manier ben je als consument na twee weken opeens overgestapt naar een andere energieleverancier, zonder dat je dit wilt of doorhebt.

Je zult je misschien afvragen waarom telefonische verkopers van energie op deze manier te werk gaan. De reden voor het niet volledig informeren van consumenten heeft te maken met de targets die telefonische verkopers moeten halen. Als zij deze targets niet halen, dan wordt hun contract niet verlengd. De druk om te presteren is daarom hoog en resulteert in praktijken waarbij consumenten ongewild en onbewust een energiecontract afsluiten.

Veilig overstappen

Wil je voorkomen dat je zomaar wordt overgezet naar een andere energieleverancier? Je kunt dan het beste zelf online energie vergelijken. Er zijn tegenwoordig veel verschillende soorten energieleveranciers en het is daardoor lastig om deze allemaal te vergelijken. Wij van Overstappen.nl willen je hier graag mee helpen.

Via onze vergelijker kun je gemakkelijk een energieleverancier kiezen die aansluit op je wensen. Samen met je nieuwe energieleverancier zorgen wij voor een soepele overstap op de gewenste datum. Zo stap je op een makkelijke en veilige manier over naar een andere energieleverancier.

Goedkoper bij Overstappen.nl

Je bent bij ons vaak goedkoper uit dan op de site van de energieleverancier zelf. Dit komt doordat energieleveranciers graag zo hoog mogelijk in onze vergelijker willen staan. Om dit te bereiken geven energieleveranciers welkomstkortingen aan nieuwe klanten. Wil je na het lezen van dit artikel energie gaan vergelijken? Klik dan hier.

Bronnen:

https://www.ad.nl/binnenland/voicemail-legt-bizar-gesprek-essent-verkopers-vast-zo-denken-ze-echt-over-potentiele-klanten~a8b4b607/

https://kassa.bnnvara.nl/gemist/nieuws/energiebedrijven-telefonische-verkoop

Verder lezen 6 maart 2019
featured image
Energie

Robin Energie failliet verklaard

Robin Energie richtte zich als energieleverancier op consumenten met betalingsproblemen, maar is deze week zelf failliet verklaard door de ACM. Voor klanten van Robin Energie wordt een nieuwe leverancier gezocht en in de tussentijd blijven zij verzekerd van elektriciteit en gas.

 

Zoektocht gestart naar energieleverancier voor klanten Robin Energie

Met het intrekken van de leveringsvergunning van Robin Energie is een curator aangesteld die op zoek gaat naar een energieleverancier die de klanten van Robin Energie wil overnemen. Deze zoektocht duurt tot uiterlijk 13 maart. Als er tegen die tijd nog geen leverancier is gevonden om deze klanten onder te brengen, worden zij verdeeld over alle leveranciers. Tot dit moment kunnen klanten zelf niet opzeggen of een nieuw energiecontract aanvragen. Zodra deze tijd is verstreken of er een energieleverancier is gevonden om de klanten over te nemen, zijn de klanten vrij om te kiezen of zij willen blijven of naar een nieuwe leverancier willen overstappen. Het is wettelijk bepaald dat de klanten van Robin Energie in de tussentijd verzekerd zijn van elektriciteit en gas.

 

Robin energie niet op Overstappen.nl
Energiecontracten van leverancier Robin Energie waren al lange tijd niet aanvraagbaar via onze website. Onze CEO Frederik van der Veen: ¨Wij vinden het belangrijk dat wij onze klanten alleen bij energieleveranciers onderbrengen die zorgvuldig met onze klanten omgaan en hun zaken op orde hebben. Omdat dit bij Robin Energie niet het geval was, vonden wij het te risicovol om Robin Energie mee te nemen in onze vergelijker en hebben wij besloten hen niet te tonen.”

 

Faillissementen Robin Energie en EnergieFlex vlak na elkaar

Het is pas een paar maanden geleden dat een andere energieleverancier failliet werd verklaard: in oktober werd de leveringsvergunning van EnergieFlex ingetrokken door de ACM. “Energieleveranciers krijgen in de zomermaanden veel geld binnen. De termijnbedragen die in deze periode door klanten worden betaald, zijn veel hoger dan de kosten die zij hebben om energie in te kopen. Het geld dat zij overhouden, wordt geïnvesteerd in marketingactiviteiten om nieuwe klanten binnen te halen. Als deze werving echter tegenvalt, hebben de leveranciers tijdens de wintermaanden ineens een tekort. Energie valt onder de eerste levensbehoeften, dus wij hopen dat de andere energieleveranciers worden wakker geschud door deze faillissementen en met meer zorg omgaan met hun klanten,” aldus onze CEO Frederik van der Veen.

 

Deze blog wordt geüpdatet wanneer er meer informatie is over het faillissement van Robin Energie en de toekomst van Robin Energie klanten.

 

Voor meer informatie over Robin Energie of onze mening kan contact worden opgenomen met Frederik van der Veen op 020-5317678 of via pers@overstappen.nl.

Verder lezen 28 februari 2019
featured image
Energie

Energierekening 2019 valt hoger uit

De hoogte van de energierekening valt in 2019 hoger uit dan verwacht, omdat deze te laag is ingeschat door het kabinet. Bij de berekening van de gemiddelde energienota heeft het kabinet gebruik gemaakt van de laatste schattingen van het Planbureau Leefomgeving (PBL). Deze schattingen waren echter niet recent, want ze kwamen uit 2017.

Afgelopen zaterdag meldde het CBS al dat de energierekening in 2019 veel meer stijgt dan verwacht: gemiddeld 344 euro. In december gaf staatssecretaris Mona Keijzer (energie en klimaat) nog aan dat het niet zo’n vaart zou lopen. Ook minister Eric Wiebes (klimaat) schatte vorig jaar de kosten van de energierekening lager in. Wiebes hield rekening met een stijging van 108 euro per jaar per huishouden.

Een woordvoerder van het ministerie van Economische Zaken erkent dat het kabinet bij de berekening van de gemiddelde energienota gebruik heeft gemaakt van oude cijfers.

Dit jaar loont het dus nog meer om over te stappen naar een andere energieleverancier. Als je nu overstapt is je gemiddelde besparing iets hoger dan de stijging van de energiekosten, namelijk 352 euro.

Verder lezen 20 februari 2019
featured image
Energie

Energieleverancier Delta overgenomen door Vattenfall

Delta wordt overgenomen door Vattenfall, het Zweedse moederbedrijf van Nuon. Dit heeft Vattenfall gisteren bekendgemaakt. Ondanks de overname door Vattenfall, blijft Delta onafhankelijk opereren. Ook zal de naam van Delta voorlopig niet veranderen. Het is onbekend hoeveel Vattenfall voor de energieleverancier heeft neergeteld.

Door de overname van Delta, heeft Vattenfall zijn positie in Nederland verstevigt. Waar Nuon zijn naam binnenkort inwisselt voor Vattenfall, behoudt Delta voorlopig zijn naam. Ook verandert er niks voor de ruim 170.000 klanten van Delta. De samenwerking die Delta heeft met voormalig zusterbedrijf Delta Fiber, o.a. voor klantenservice en verkoop, zal worden voortgezet.

De overname is nog niet goedgekeurd door de ondernemingsraad van Delta Energie en de toezichthouder op de energiemarkt, de Autoriteit Consument & Markt. De ruim 500 medewerkers van Delta behouden hun baan.

Verder lezen 18 januari 2019