Jaarafrekening

Wat is het en wat moet je ermee?

Elk jaar ontvang je van de energieleverancier een jaarafrekening of jaarnota. Dit hoeft niet samen te vallen met het einde van het kalenderjaar. Een jaar nadat je een contract hebt afgesloten krijg je deze opgestuurd van je energieleverancier. Alle opvolgende jaren ontvang je de jaarafrekening rond dezelfde tijd van het jaar.

Inhoudsopgave

Waarom ontvang je de jaarafrekening?
Hoe komen ze aan je verbruiksgegevens?
Waarom klopt het verbruik op de jaarafrekening niet?
Wat staat er op de jaarafrekening?
Wat doe je als je de jaarafrekening ontvangt?
Je hebt de jaarafrekening gecontroleerd. Wat nu?
Je jaarrekening klopt niet. Wat nu?

Waarom ontvang je de jaarafrekening?

Waarschijnlijk maak je elke maand een bedrag over aan de energieleverancier. Dit is het zogenaamde voorschotbedrag. Dit bedrag is gebaseerd op een schatting van hoeveel je in één jaar aan energie zal verbruiken. In de jaarafrekening wordt gekeken naar het daadwerkelijke verbruik en of dit meer of minder is dan het geschatte verbruik.

Heb je meer verbruikt dan de schatting? Dan moet je bijbetalen. Viel het allemaal mee? Dan krijg je een bedrag op je rekening teruggestort.

Veel leveranciers storten of verrekenen de welkomstkorting pas op de jaarafrekening.

Hoe komen ze aan je verbruiksgegevens?

De energieleverancier kan pas een jaarafrekening opstellen als deze jouw verbruiksgegevens heeft. Ze komen op verschillende manieren aan deze gegevens.

  1. Je hebt zelf je meterstanden doorgegeven;
  2. Er is een meteropnemer bij je thuis langs geweest;
  3. Je hebt een slimme meter, deze verstuurt zelf de informatie naar je leverancier;
  4. De leverancier heeft geen gegevens ontvangen en moet een schatting van je verbruik maken.

Waarom klopt het verbruik op de jaarafrekening niet?

Als de jaarafrekening moet worden opgesteld, zal de energieleverancier je vragen de meterstanden door te geven.

Ben je dit vergeten of heb je de meterstanden te laat doorgestuurd? Dan zal je leverancier een schatting van het verbruik maken.

Op je jaarafrekening staat dan dat het een schatting is. Als dit is gebeurd, is het mogelijk dat het daadwerkelijke verbruik anders is dan op de jaarafrekening staat. Je kunt in dit geval gewoon je leverancier opbellen om de juiste meterstanden door te geven. De jaarafrekening wordt in de meeste gevallen aangepast.

Wat staat er op de jaarafrekening?

De volgende kostenposten vind je op de jaarnota terug:

  • Leveringskosten
  • Transportkosten
  • Meterkosten
  • Energiebelasting
  • Administratiekosten
  • Eventuele welkomstkorting

Op de meeste jaarafrekeningen worden de kosten voor gas en elektriciteit uitgebreider gespecificeerd op een aparte pagina. Hier vind je het verbruik en het energietarief terug. Check of dit klopt met de meterstanden. De transportkosten zijn voor de diensten van de netbeheerder. De meterkosten zijn voor huur, beheer en onderhoud van je meter.

Wat doe je als je de jaarafrekening ontvangt?

Het eerste wat je doet is controleren of de jaarafrekening überhaupt klopt. Bekijk op de jaarnota wat het verbruik van het afgelopen is en vergelijk dit met je eigen meterstanden.

Je hebt de jaarafrekening gecontroleerd. Wat nu?

Als je jaarrekening niet klopt, lees je hier wat je moet doen. Klopt de jaarrekening wel en is je contractduur afgelopen? Volg deze stappen om weer op je energierekening te besparen.

>> Stap 1 – Zoek dit op

De jaarafrekening geeft je bruikbare informatie die je kunt gebruiken om weer te besparen op je energierekening. Noteer wat je verbruik was in het afgelopen jaar. Noteer ook wat je over het hele jaar hebt betaald.

>> Stap 2 – Vergeet dit niet

Had je een energiecontract met vaste tarieven? Als je contractduur is afgelopen gaat het contract over naar variabele tarieven. Je gaat dus sowieso een ander tarief betalen. Let ook op het volgende: Heb je in het vorige jaar een welkomstkorting ontvangen? Vergeet dan niet dat je dit in het volgende jaar niet meer ontvangt. Neem dit mee als je jaarprijzen gaat vergelijken. Je krijgt alleen weer zo’n welkomstkorting als je overstapt van energieleverancier.

>> Stap 3 – Kies (weer) de beste deal

Je vindt in de jaarafrekening precies de gegevens die je nodig hebt om een nieuwe energieleverancier te vinden. Gebruik de verbruiksgegevens uit de jaarafrekening in de vergelijker en vind de leverancier met de beste voorwaarden voor jouw specifieke situatie.

Je jaarafrekening klopt niet. Wat nu?

Dit kan meerdere redenen hebben. Misschien is de jaarafrekening op basis van een schatting opgesteld of is er door de energieleverancier een administratieve fout gemaakt. Volg deze stappen om het op te lossen:

Stap 1 – Contact met je energieleverancier

Neem eerst contact met je energieleverancier op. Misschien zijn de juiste meterstanden nog niet bekend. Dan moet op basis van een schatting de jaarafrekening worden opgesteld. Breng de leverancier in ieder geval op de hoogte van je huidige meterstand.

Stap 2 – Officiële klacht

Heeft de vorige stap niets opgeleverd? Als je er niet uit komt met je leverancier, zul je een officiële klacht moeten indienen. In de Algemene Voorwaarden staat hoe je dat kan doen. Daar vind je ook de termijn waarbinnen je bezwaar moet maken.

Wees zo concreet mogelijk in je bezwaarbrief en geef een duidelijke termijn aan waarbinnen je een reactie verwacht. Een termijn van bijvoorbeeld vier weken is heel schappelijk. Verstuur je klacht per aangetekende post. Als de leverancier niet heeft gereageerd binnen de termijn, kun je wachten met betalen totdat je een besluit hebt ontvangen.

Stap 3 – Geschillencommissie Energie en Water

Ben je het niet eens met het besluit van de energieleverancier? Dan kun je stappen naar de Geschillencommissie Energie en Water. Bijna alle energiebedrijven zijn hier bij aangesloten. Je moet wel een kleine bijdrage betalen. Als je in het gelijk wordt gesteld, betaalt de energieleverancier deze bijdrage.

Wat kun je nog meer?

Als je er niet uitkomt met je energieleverancier, staat het je natuurlijk vrij om met een andere partij in zee te gaan. Vergelijk energieleveranciers en stap binnen een paar minuten over naar een nieuw, goedkoper contract. Met een nieuwe energieleverancier.

[esos-buttons title=”Energievergelijker” size=”pijl” funnel=”energie” url=”/energie/vergelijken/”] [esos-chat]