Beveiligingssysteem

Een beveiligingssysteem is een technische installatie met onder meer een alarm, waarmee auto’s beveiligd worden tegen diefstal. Autoverzekeraars stellen voor sommige auto’s een bepaalde beveiligingssysteem verplicht. Vaak geldt dit bij cabrio’s en duurdere auto’s.

Er zijn ook autoverzekeraars die korting geven op je autoverzekering als je een alarmklasse hebt ingebouwd.

Klasse 1: startonderbrekers

Auto’s die vanaf 1998 zijn gebouwd hebben vrijwel allemaal een klasse 1-beveiliging. Deze bestaat uit een elektrisch systeem met ten minste een dubbele blokkering die automatisch inschakelt. Het gaat hierbij om een onderbreking van de startmotor en een blokkering op de brandstofvoorziening.

Klasse 2: alarmsystemen

Net als in klasse 1 bevat het alarmsysteem in klasse 2 een automatisch inschakelende dubbele blokkering. Daarnaast heeft het systeem inbraakdetectie en alarmering (sirene).

Klasse 3: alarmsystemen

Klasse 3-alarmsysteem is een aanvullende beveiliging van klasse 2. Klasse 3 bevat een sabotagesignalering en hellingdetectie. De sabotagesignalering houdt in dat de sirene een ingebouwde noodstroomvoorziening bevat. Als een autodief de draad tussen de sirene en de centrale doorknipt gaat de sirene evengoed af. Met een hellingdetectie gaat het alarm af als de auto omhoog wordt getild.

Klasse 4 en klasse 5: voertuigvolgsystemen

Met klasse 4 en 5 is het mogelijk om een gestolen voertuig te traceren. De klasse is altijd een combinatie van klasse 1, 2 en 3 met als extra het voertuigvolgsysteem.

  • Klasse 4: het volgsysteem wordt geactiveerd door een bewegingssensor of na diefstalmelding van de eigenaar.
  • Klasse 5: het voertuigvolgsysteem wordt pas geactiveerd als het alarm afgaat.

Zie ook onderstaande klassering:

  • Klasse 1 + Voertuigvolgsysteem = klasse 4
  • Klasse 3 + Voertuigvolgsysteem dat niet geactiveerd wordt door het klasse 3-alarm = klasse 4
  • Klasse 3 + Voertuigvolgsysteem dat geactiveerd wordt door het alarm in klasse 3 = klasse 5
[esos-chat]